Currently browsing category

Huub ter Haar

Merkdenken ten einde?

Als zelfs een merkstrateeg van het woord ‘merk’ af wil, is dat een teken dat we voor grote veranderingen in communicatieland staan. Het gaat hier om Joost Augusteijn, werkzaam bij SWOCC en Rabobank Nederland. Binnen de Rabobank doet hij het tot nu toe ‘op z’n Rabo’s’, aldus zijn blog. Augusteijn …

Media vervormen ons wereldbeeld

De journalistiek is gevangen geraakt in de aandachtseconomie. Dat is de voornaamste stelling van Rob Wijnberg (32) in zijn boek ‘De nieuwsfabriek’. De oud-hoofdredacteur van nrc.next beschrijft hoe oppervlakkig nieuws ons wereldbeeld vertekent, omdat het de uitzonderingen uitvergroot, de structurele vooruitgang onderbelicht en omdat het clichés blijft cultiveren. Veel journalisten …

Nieuwe kerntaak

De bankencrisis raakt ons allemaal. Het debacle rond SNS Reaal ontstond toen speculatie met vastgoed de winsten moesten opstuwen. Banken zijn de laatste drie decennia hun kerntaak kwijt geraakt. Ik pleit voor een herformulering van de kernopdracht van banken – en trouwens van alle bedrijven en organisaties. De afdeling communicatie …

Het loopt anders

Stel je voor dat je geen individu bent en geen vrije wil hebt… Dat is een mooie denkoefening voor communicatieprofessionals die hopen dat de leden van hun doelgroepen nauwkeurig af te bakenen zijn en dat alle acties precies volgens het communicatieplan verlopen …. Stel je eens voor dat het allemaal …

Aan de knoppen

Op dit moment werk ik samen met oud-hoogleraar Betteke van Ruler aan het masterseminar ‘Aan de knoppen’, waarmee professionals communicatie in het hart van het beleid kunnen plaatsen. Communicatie is nu te vaak bezet door hokjesdenken, controleren en volgzaamheid. Hoe bemoeit de communicatieprofessional van morgen zich met de missie en …

Circulair geloof

“Het besef groeit dat het anders moet. We ontwikkelen een nieuwe zinoriëntatie waarbij we ons richten op wat echt continuïteit brengt.” Dat beweer ik in Volzin, magazine voor zinvol leven (3 nov. 2012). Lees hier mijn toelichting op de stelling  ‘Geen vernieuwing zonder rampspoed’, met als tegenspeler rechtswetenschapper Paul Cliteur.

Herkenbaarheid vergt een reis naar binnen

Wat zegt het over ons en onze samenleving dat we zoveel bezig zijn met de verpakking en het verkopen van onze boodschap? De overmatige aandacht voor de verschijning van producten en organisaties lijkt zijn langste tijd te hebben gehad; de komende decennia groeit het belang van de ‘binnenkant’ van mens …

Crisis als kans

De financiële, ecologische en morele crises waarin wij verkeren (het lijkt wel een onmogelijke opgave) vragen om een andere houding; met angst en stilstand komen we geen stap verder. Het vraagt meer van ons dan alleen een nieuwe strategie van productie en consumptie te ontwikkelen. De benodigde omslag begint ook …

Communicatie krijgt hoofdrol

In het tv-programma ‘Power to the people’ (VPRO, 8 oktober 2012) kent Jeremy Rifkin een grote rol toe aan communicatie in de grote veranderingen die wij nu meemaken. Alle grote veranderingen zijn in het verleden tot stand gekomen als de energie- en communicatierevoluties samenvallen. Zij maken grotere sociale organismen mogelijk; …

De gevangenschap van het ik

De Vlaamse psycholoog Paul Verhaeghe oogst succes met zijn nieuwste bestseller ‘Identiteit’. Hij stelt dat het ‘ik’ door maakbaarheidsdenken en vrijemarktwerking gevangen is geraakt en daardoor allerlei (psychische) klachten heeft gekregen. Verhaeghe toont aan dat we ons christelijke, democratische en wetenschappelijke wereldbeeld zijn verloren en ons nu (onbewust) spiegelen aan …