Currently browsing category

Huub ter Haar

Acceptatie als communicatie-strategie

“Sportclubs kunnen winst genereren met het cultiveren en uitdragen van acceptatie, ook van homo’s. De bindende en commerciële kracht van teamsporten als voetbal en hockey nemen toe, als in de communicatie de acceptatie van verschillen centraal wordt gesteld. Acceptatie en homo-acceptatie worden zo voertuigen van expressie en verbondenheid, en van maatschappelijke en commerciële winst.” Dat is te lezen in …

Betrouwbaar blauw

Adidas, KLM, Volkswagen en Zin in communicatie. Ze doen het allemaal. Communiceren met de kleur blauw. Blauw is een van de weinige kleuren die door zowel mannen als vrouwen wordt gewaardeerd. Blauw staat voor betrouwbaarheid, transparantie  en rust. Rood daarentegen schreeuwt, eist de aandacht. Door de technologische ontwikkelingen is communicatie …

‘Een reis naar binnen’

Mijn opiniebijdrage ‘Communicatie moet gaan over de binnenkant’ trekt volop aandacht, instemming en afkeer. De achterliggende gedachte achter mijn bijdrage is dat communicatie de komende tien jaar moet werken aan het herstel van vertrouwen. Dat thema heeft voor mij alles te maken met de binnenkant van mens én organisatie. Herman Wijffels …

Van verkopen naar inspireren

‘We zijn als bank een optimistisch geluid gaan brengen in deze pessimistische tijd. We bieden mensen perspectief. Als marketeer moet je in staat zijn een goede verbinding met de maatschappij te hebben. Weten welke ontwikkelingen daarin relevant zijn. En te bedenken hoe je die kan vertalen naar iets passends voor …

Mag ik mij even voorstellen?

‘Perspectief en winst.’ Met die beloften heb ik in één slideshare mijn profiel, ervaring en aanbod van diensten in beeld gebracht. Klik hier om meer te weten te komen van mijn visie op communicatie en bijdrage aan organisaties en projecten.

Van buiten naar binnen

De opdracht voor de afdeling communicatie is om in de omslag van buiten- naar binnenkant gidsend te worden voor de rest van de organisatie. Welke behoeften en gevoelens leven er onder de klanten en stakeholders en hoe speel je daar op een vernieuwende manier op in? Deze verkenning kan vernieuwende …

Vertrouwen als risico

Als leiders kwetsbaarheid durven te omhelzen, ontstaat er vertrouwen tussen mensen in organisaties. Dat zegt Pauline Voortman, die promoveerde op het thema vertrouwen, tijdens ‘Rebuilding trust’. Dit was het thema van de TEDxRadboudU conferentie op 23 mei 2013, ter gelegenheid van het 18de lustrum van de Radboud Universiteit Nijmegen. Als …

Herbronning van communicatie & marketing

De houding van de communicatie- en marketingprofessional wint aan kracht als men bereid is om te gaan staan voor de bestaansredenen van de eigen organisatie en die te vertalen in de meerwaarde voor de omgeving. Dat vergt een breed ontwikkelde persoonlijkheid die goed kan luisteren en kritische vragen durft te …

Controleren? Hoezo?

“In de kern overkomt ons alles. Zelfs ons denken, ook al ménen we dat we controle en een vrije wil hebben.” Dat zegt Paul Smit, de filosoof en cabaretier die ik mocht interviewen voor Volzin, het magazine voor zinvol leven. Paul Smit is aanhanger van non-dualiteit. Hij biedt boeiende inzichten …

Reputatiedenken ten einde?

Na het pleidooi van Joost Augustijn (Rabobank Nederland) om een einde te maken aan het merkdenken, pleiten de communicatieveteranen Hans Siepel en Frank Regtvoort nu voor het einde van het reputatiedenken. De heren vinden dat zichtbaarheid en beeldvorming in de overheidscommunicatie een doel op zichzelf zijn geworden. Een citaat. ‘De …