Bank vraagt om nieuwe rol communicatie
De directie en afdeling communicatie van ABN Amro hebben zitten slapen. Zij zijn gespitst op een gunstige verschijning van de organisatie. Het belang dat zij hechten aan reputatie spreekt boekdelen.
De bestuurders van ABN Amro leveren alsnog € 100.000 salarisverhoging in, die hen reeds was toegekend door de raad van commissarissen. Het belangrijkste argument om dit te doen is om de rust te herstellen. In het persbericht van de bank is geen ander argument dan het voorkomen van imagoverlies te lezen.
Morele, inhoudelijke en politieke argumenten leggen het hier af tegen het merkdenken. De zorgen van klanten en burgers over graaiende bankiers, het overmatig beroep op belastinggelden en de groeiende kloof tussen de onder- en bovenlaag spelen blijkbaar geen enkele rol bij de opportune afweging.
Het is de hoogste tijd dat communicatie-professionals pro-actief optreden. Hun opdracht is om gids te zijn in het herstellen van vertrouwen met klanten en burgers. Lees hier meer in mijn blog: ‘Van verschijning naar verbinding’.