Media vervormen ons wereldbeeld

De journalistiek is gevangen geraakt in de aandachtseconomie. Dat is de voornaamste stelling van Rob Wijnberg (32) in zijn boek ‘De nieuwsfabriek’. De oud-hoofdredacteur van nrc.next beschrijft hoe oppervlakkig nieuws ons wereldbeeld vertekent, omdat het de uitzonderingen uitvergroot, de structurele vooruitgang onderbelicht en omdat het clichés blijft cultiveren.

Veel journalisten leven onder het juk van de PR-industrie. Deze bedrijfstak is tien groter in omvang  dan de journalistiek. Grote communicatieafdelingen stellen dat één ding belangrijker is dan het product of de dienst zelf: dat is het imago. Zij sturen de beeldvorming en journalisten gaan daar vaak in mee. Bij bijvoorbeeld de grote olieramp in de Golf van Mexico huurde BP direct wetenschappers en PR-bureau’s in om de imago-schade te beperken. Deze bleek belangrijker dan de milieuschade …

Wijnberg houdt mijns inziens de communicatieprofessionals een spiegel voor: in dienst van welk belang werk je? Wat voor effect heeft je optreden op de beeldvorming? Wil je het inzicht vertroebelen en bijdragen aan de ontmoediging om na te denken? Het boek is een aanrader voor elke communicatieprofessional.